Patronen

Patroon: Laptophoes

20160228_095947

Een laptophoes is natuurlijk ideaal om je laptop te beschermen, maar ze kunnen natuurlijk ook nog eens heel erg leuk zijn! Hier vind je een patroon om je eigen laptop (of tablet) hoes te maken

 

Scroll down for english!

 

Benodigdheden:
– haaknaald 8 mm
– wol geschikt voor deze dikte haaknaald
– stopnaald

Afkortingen:
v = vaste
tr = toer
mr = magische ring
hv =halve vaste
l = losse
st = stokje
dst = dubbel stokje

 

Hoes:

De basis voor de hoes is erg simpel. Meet de laptop of tablet waar de hoes voor bedoeld is op en maak een ketting van losse voor deze lengte (je meet het smalle stuk). Haak 1 of 2 extra losse voor de dikte van de laptop of tablet. Vervolgens ga je vaste haken in deze lossen (vergeet de keerlosse aan het einde van de toer niet!) Ik heb telkens drie toeren blauw gehaakt en vervolgens twee toeren wit, maar dit kun je natuurlijk naar eigen voorkeur aanpassen. De hoes wordt twee keer zo lang als de laptop of tablet en wordt dicht gehaakt aan de zijkanten van de hoes. Is je laptop bijvoorbeeld 40 cm x 30 cm, dan wordt de lap die je haakt 80 cm x 30 cm.
Wanneer de gehaakte lap de gewenste lengte heeft hecht je af, ga je alle losse draden wegwerken en haak je de zijkanten met vasten aan elkaar.

 

20160228_100005

 

Bloem:
Tr: Mr, 2 l, 11 st. afhechten en kleur wisselen
Tr 2: in willekeurige vaste aanhechten. 2 l, 1 st in dezelfde v. volgende v 2 dst. volgende v 1 st, 1l, 1hv. *1 l, 1 st in dezelfde v. volgende v 2 dst. volgende v 1 st, 1l, 1hv* 5x herhalen. Je hebt nu 6 blaadjes.
Tr 3: Aan de achterkant van de blaadjes ga je kettingen van 5 losse haken en vastmaken met een halve vaste (in de halve vaste tussen de blaadjes van de vorige toer).

 

20160227_224814

Achterkant van de bloem

Tr 4: Aanhechten met een andere kleur aan een willekeurige ketting van vijf losse. haak: 2 l, 2 st, 2dst, 2st, 2l, 1hv. Je hebt nu 1 blaadje. ga via een hv naar de volgende losseketting en herhaal.

20160227_230119

20160228_095952

Naai nu de gehaakte bloem op de hoes en hij is klaar voor gebruik!

Veel haakplezier!
Liefs,

Karlijn

English

 

Materials:
– crochet hook 8.0 mm
– yarn suitable for this crochet hook
– needle

 

Abbreviations:
Sc = single crochet
R = row
Sl st. = slip stitch
Ch = chain stitch
Dc = double crochet
tc = Treble crochet
mr  = Magic ring

Sleeve:
The sleeve is very simple. Measure the laptop or tablet that you want to use the sleeve for and make chain stitches until it is the length of your laptop (you measure the smaller side). Make 1 or 2 extra chain stitches for the height of your laptop or tablet. Now you are going to crochet rows of sc. It depends on the size of your laptop how many sc you need. For my sleeve I did three rows blue and 2 rows white and repeated it until I had the size I wanted. The piece you are crocheting must be twice as long as your laptop. For example: your laptop is 40 cm x 30 cm, than your piece that you made must be 80 cm x 30 cm. When finished, fold the sleeve in half and crochet the sides with sc together.

 

Flower:
R1: Mr, 2 ch, 11 dc. Fasten off, switch colours
R 2: 2 ch, 1 dc in same sc. In next sc 2 tc. In next sc 1 dc, 1 ch, 1 sl st. *1 ch, 1 dc in same sc. In next sc 2 tc. In next sc 1 dc, 1 ch, 1 sl st* repeat 5 times. You now have 6 petals.

 

20160227_224814

Chains on the backside of the flower.

 

R 3: On the backside, make 5 ch and attach it with a slip stitch into the slip stitch between the petals of
R4: Switch colours. Attach the new colour onto a chain. Crochet: 2 ch, 2 dc, 2 tc, 2 dc, 2 ch, 1 sl st. Go with a slip stitch to the next chain and repeat until you have another 6 petals.

 

Just sew the flower on the sleeve and you are finished!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *